۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

روان شناسی اجتماعی تصورات قالبی و زندگی گروهی(در حال چاپ)

مقدمه بر ترجمه

اََلحَمدُللهِ فاطِرِالسّماواتِ وَالاَرض ... داعیة این کتاب آن است که می خواهد فرایندهای روان -شناختی اجتماعی مثل روابط بین گروهی، قوم مداری و پیش داوری و نقشی را که قالبی کردن در این پدیده های اجتماعی دارد، به خوانندگان نشان دهد.
این کتاب نه یک کتاب مقدماتی و نه یک تک نگاری است، بلکه شامل نوشته های مختلفی است که به تبیین قالبی کردن و مباحث دیگری که مورد توجه رشته های مختلف در این زمینة علمی است، می پردازد. نویسندگان کتاب قصد داشته اند تا محصول کارشان ،یک تلاش علمی متمایز باشد.
نویسندگان کتاب سعی کرده اند فصل های کتاب را دقیق طبقه بندی کنند و ممکن است در انجام این کار دچار نوعی دو انگاری شده باشند. رفتار بین گروهی بدون شناخت اجتماعی امکانپذیر نیست و گفته می شود شناخت اجتماعی با تجربة رفتار بالقوه وگذشته به شدت ارتباط دارد.
یکی از مباحث مهم کتاب به چالش کشیدن بعضی نظرات پذیرفته شده در مورد تصورات قالبی و فرایند قالبی کردن است. این کتاب دارای پانزده فصل است که فصل های 6-2 به مطالب زیر می پردازد: با چه شیوه ای باید تصورات قالبی را مطالعه کرد؟ تصورات قالبی چگونه به ذهن خطور کرده و چه کارکرد هایی دارند؟ در فصل های 7و8 چگونگی شکل گیری تصورات قالبی شرح داده می شود. در فصل های 13-9 چگونگی تأثیر هویت های گروهی و زمینة اجتماعی بر فرایند اجتماعی کردن ، بررسی می شود. فصل 14 کتاب با عنوان خود وگروه در جامعة مدرن آغاز می شود و بالاخره فصل 15 به بحث پیرامون تحلیل در سطح فردی، گروهی و سیستمی و ارتباط آنها با قالبی کردن و روابط بین گروهی می پردازد.
آنچه درون مایة کتاب را تشکیل می دهد، ارائة رویکرد اجتماعی برای تبیین قالبی کردن است که در عین حال مبنای روان شناختی نیز داشته باشد. از آنجا که در مقدمة اصلی کتاب به تفصیل در بارة معرفی کتاب صحبت شده است، به همین مقدار بسنده کرده و خوانندگان را به آنجا ارجاع می دهیم.
در ترجمة کتاب با مشکلات بسیاری مواجه شدیم که از آن میان می توان به برخی از آنها اشاره کرد:
بین رشته ای بودن موضوع های کتاب ، سیال بودن و لغزندگی بعضی از کلمات و عبارات که ما را از حوزة روان شناسی به جامعه شناسی و بالعکس می کشاند و حجم زیاد کتاب که باعث شد نتوانیم آنچنان که شایستة یک کار علمی است، از عهدة انجام ترجمه بر آییم، چرا که از زمان آغاز تا انجام کار مدت زمان زیادی طول کشید. امید که اصحاب علم و فضل بر ما خورده نگیرند و ما را از راهنمایی های خود بهره مند سازند.
سپاس بی دریغ خود را ابتدا نثار آقای علیرضا قاضی زاده ، به خاطر انتخاب و ارسال کتاب می نماییم. دوست عزیزی که بدون هیچ چشمداشتی، همیشه ما را مورد لطف خود قرار مَی دهد. سپس باید از سرکار خانم حیدری به خاطر تایپ و غلط گیری کتاب تشکر و قدر دانی نماییم. همچنین خود را مرهون الَطاف دوست و همکار گرامی مان جناب آقای هاجری می دانیم که همواره بار اصلی زحماتمان در محیط کار بر عهدة ایشان است.
وَ هُوَ عَلی بِکلّ شیء قدیر.
پاییز 1388 ، قلی پور – نقی پور اعضای گروه پژوهشی علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی مشهد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر