۱۳۸۹ خرداد ۱۲, چهارشنبه



دایره المعارف دین و جامعه (در حال ویراستاری)
سر ویراستار: William H. Swatos . JR
ناشر: Altamira
مدیر ویراستاری: Erik Hanson
تعداد صفحات : 1100صفحه انگلیسی
گروه هدف: کسانی که در زمینه دین پژوهی(تاریخ دین، جامعه شناسی دین،پدیدار شناسی دین، روان شناسی دین، انسان شناسی دین و... مشغول پژوهش وتحقیق هستند)،به ویژه متخصصین دین شناسی اعم از حوزه ودانشگاه.
خلاصه ای از مقدمه کتاب: مطالعه دین از منظر علوم اجتماعی به طور جدی ازدوران پیش از سقراط در یونان باستان بر می گردد،ولی در عصر حاضر امیل دورکیم،ماکس وبر و زیگموند فروید بیشتر از دیگران به این امر پرداخته اند.این دایره المعارف اثر منحصر به فردی است،زیرا در آن خلاصه ای از دیدگاه های علوم اجتماعی اعم از انسان شناسی،روان شناسی وجامعه شناسی ارائه شده است.در این کتاب مدخل های کوتاه و بلندی از نویسندگان مختلف جمع آوری شده که تاحد ممکن سنت های تئوریک و روش های تحقیقی را که در دوره معاصر به وجود آمده اند،مورد بررسی قرار می دهد.هر چند این کتاب بیشتر به سمت سنت های دینی آمریکای شمالی گرایش دارد،اما گستره نفوذ آن سنت های تجربه دینی جهانی را نیز در بر می گیرد.در این کتاب همچنین به انجمن های حرفه ای که به مطالعه دین از منظر علوم اجتماعی پرداخته اند نیز اشاره شده است.به انجمن های حرفه ای از جمله انجمن روان شناسی وانجمن جامعه شناسی آمریکا پرداخته ایم.
تدوین این دایرةالمعارف از بهار 1993 و به طور جدی از 1994 تا کنون(1998) به طول انجامیده است.کار بر روی دایرةالمعارف با مطالعه گسترده ضمیمه های مجلات، متون وکتاب شناسی های مختلف در این زمینه آغاز شد.از این رو ،تصمیم گیری در مورد این که چه مطالبی در کتاب آورده شود و چه مطالبی حذف شود، شروع شد. فهرست اسامی افرادی که ریاست انجمن های مختلف در این زمینه را به عهده داشتند،به کتاب افزوده شد.در این کتاب به پیشینه فلسفی علوم اجتماعی نپرداخته ایم . دین نیز،به خودی خود مطرح نشده است. کتاب هایی در زمینه فلسفه والاهیات وجود دارند،اما در این دایرةالمعارف فقط در جاهایی که افرادی وجود داشتند که فلسفه یا الاهیات میدانستند وبرای مطالعه دین از منظر علوم اجتماعی مفید بودند، از آنها اسم برده ایم.در مجموع،صد و نه نویسنده مختلف در تدوین این دایرةامعاف همکاری کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر